مطالعه لزوم بکارگیری نیوجرسی(حفاظ بتنی) به عنوان جایگزین گاردریل‌ در ایمنی جاده

۱۴۰۰/۲/۹ پنج شنبه
(3)
(0)
مطالعه لزوم بکارگیری نیوجرسی(حفاظ بتنی) به عنوان جایگزین گاردریل‌ در ایمنی جاده
مطالعه لزوم بکارگیری نیوجرسی(حفاظ بتنی) به عنوان جایگزین گاردریل‌ در ایمنی جاده

 

مطالعه لزوم بکارگیری نیوجرسی(حفاظ بتنی) به عنوان

جایگزین گاردریل در ایمنی جاده ها

 

 

 

چکيده

ایمنی در تردد وسایل نقلیه یکی از اصولی ترین مبانی در مهندسی ترافیک و برنامه ریزی حمل و نقل است. طراحی راه و تامین ایمنی راهها برای جلوگیری از انحراف وسایل نقلیه از مسیر اصلی و خطر برخورد با موانع حاشیه جاده ها و جزایر میانی بزرگراه ها و سایر خطرات جانبی، امری اجتناب ناپذیر است. بنابراین ایمنی کناره راهها زمانی تامین میشود که طراحی وحفاظت صحیح این ناحیه در برابر موانع ثابت، خسارات جانی، مالی و صدمات وارد به وسایل نقلیه منحرف شده به حداقل رسیده و باعث برگشت آنها به مسیر اولیه جهت ادامه حرکت میشود. در هیچ جای دنیا گاردریل برای نگهداشتن اتوبوس و خودروهای سنگین ساخته نمی‌شود. این حفاظ ها برای کنترل ترافیک معمول و خودروهای کوچک کارایی زیادی دارد. جدا شدن اتصالات گاردریل و فرو رفتن آن به درون بدنه خودرو که در تصادفات واقع شده در کشورمان بسیار رخ می‌دهد.به هر حال در شرایطی که خودروسازان تمایلی نسبت به ایمن سازی محصولات قدیمی و خارج از رده خود نشان نمی‌دهند و فرهنگ سازی در راستای بهبود شرایط رانندگی در کشورمان نیز به کُندی پیش می‌رود، توجه به ایمنی راه ها و ایمن سازی جاده ها از اهمیت ویژه ای برخودار است که متاسفانه به ندرت به آن توجه می‌شود. تنها با اصلاح گاردریل ها، جایگزینی آنها با نیوجرسی و ایمن سازی شانه های جاده می‌توان سالانه از مرگ ده ها هزار نفر از هموطنانمان جلوگیری کرد. گاردریل استاندارد و ایمن نه تنها در برابر ضربات سهمگین از هم گسیخته نمی‌شود و اجازه عبور اتومبیل ها را نمی‌دهد، بلکه حتی در تصادفات کاملا مماس نیز وارد بدنه خودرو نمی‌شود و جان سرنشینان را به خطر نمی‌اندازد.لذا با توجه به موقعیت جاده ها و نیز وضعیت اقتصادی موجود، و جهت دستیابی به ایمنی بیشتر، مطالعه و بررسی کاربرد و عملکرد نوع حفاظ بتنی (نیوجرسی) به عنوان جایگزین گاردریل در ایمنی جاده ها و روشهای بهینه سازی و ارتقاء حفاظ هادر تحقیق حاضر مورد بررسی قرار گرفته است.

 

واژه هاي کليدي:اصلاح گاردریل، ایمنی جاده ها، ایمنی حمل ونقل، حفاظ بتنی، کاربرد نیوجرسی.

 

 

انواع مختلفی از این حفاظ ها تولید می‌شود مثل گاردریل های دو موج و سه موج و حفاظ های بتنی یا همان نیوجرسی. طبق آیین نامه ایمنی راه های جمهوری اسلامی ایران حفاظ های جاده ای یا همان گاردریل ها سه نوع بوده که حفاظهای ایمنی در سه نوع انعطاف پذیر، نیمه صلب و صلب ساخته می‌شوند که از میان آنها دو نوع حفاظ فلزی W شکل و حفاظ بتنی نیوجرسی در کشور ما معمولتر و بیشترین کاربرد را دارا است. بعلت خطرات زیادی که در موقع تصادفات و برخورد وسیله نقلیه با گاردریل که در اکثر مواقع منجر به فوت سرنشینان و انهدام کامل وسیله نقلیه  میشود مسئولین را بر آن واداشت تا جایگزین مناسبی یافته و خسارات حوادث جاده ای را کم کنند. بنابراین قطعه نیوجرسی بتنی مفصلی بر اساس تحقیقات انجام یافته در سازمان راهداری و ایمنی راههای کشور، بعنوان مناسب ترین مورد جهت حذف گاردریل در بزرگراهها انتخاب شد.نیوجرسی یکی از بهترین موانع بتنی ،که بصورت قطعات مدولار بتنی و پلاستیکی، جهت هدایت و در مسیر قرار دادن وسیله نقلیه به صورت قطعات بتنی پیش ساخته قابل اتصال به هم ساخته می‌شود که هنگام برخورد کناره ای خودرو به دلیل زاویه کم لبه های آن به عنوان هدایتگر برگردان عمل کرده و موجب کاهش خسارت می‌گردد.ضمنا در اکثر موارد این قطعات بتنی مانع خستگی چشم راننده بوسیله نور چراغ رانندگان مقابل نیز میشود. استفاده از قطعات چدنی بسیار مقاوم در این مدل نیوجرسی ها سبب میشود تا هنگام برخورد وسیله نقلیه با قطعات بتنی ضمن جلوگیری جدا شدن قطعات، یک حالت انعطافی نیز ایجاد نموده و شدت برخورد را کم میکند. برای تولید قطعات بتنی نیوجرسی از قالبهای فلزی نیوجرسی که مطابق نقشه های ارائه شده استفاده میگردد.از نیو جرسی به عنوان محافظ عابران پیاده، محافظت از کارگران پروژه های عمرانی در مقابل خودروها، موانع موقت و موانع امنیتی ضد تروریستی همچنین سیل بند، جلوگیری از انتشار آتش در جنگلها، هدایتگر رودخانه و چند خطه کردن جاده ها نیز استفاده می‌شود.

 

 

 

تاریخچه نیوجرسی :

مانع های نیوجرسی در غرب ایالت متحده با نام k-rail نامیده می‌شوند. مانع های نیوجرسی در موسسه تکنولوژیstevens برای جدا کردن خطوط مختلف بزرگراه ها ساخته و توسعه یافته است (این موسسه واقع در شهر نیوجرسی ایالت متحده است و یکی از دلایل نامگذاری این قطعه بتنی با نام نیوجرسی این موضوع است. ) .نیوجرسی برای اولین بار در سال 1968 برای تست در کانادا استفاده شد. نیوجرسی در ایران اولین بار در سال 1375 توسط اداره راه و ترابری به منظور ایمن سازی سطح معابر و بزرگراه ها مورد استفاده قرار گرفت. کاربرد گسترده ی نیوجرسی ها در ساخت و ساز جاده ها است و همچنین تقریبا استفاده از نیوجرسی در ساخت و ساز اتوبان ها در سراسر دنیا عمومی شده است. نیوجرسی های قابل حمل در حین پروژه های ساختمانی روش خوبی برای هدایت کردن ترافیک به یک مسیر موقت است .طراحی موانع نیوجرسی به صورت مشخص و خاص برای کم کردن آسیب در تصادف های اتفاقی و کم کردن احتمال منحرف شدن ماشین ها به خط مقابل در تصادفات بزرگراه ها و هدایت کردن وسیله های نقلیه به سمت مسیر اصلی حرکت خودشان است.

 

  سیستم های نیمه صلب

الف: 

سیستم سپر قوطی شکل با پایه های ضعیف مقاومت خود را از مقاومت کششی و خمش یک تیر با مقطع قوطی شکل به دست می‌آورد. پایه ها باید به گونه ای طراحی شوند که به هنگام برخورد، در نزدیکی نقطه برخورد شکسته شده و نیرو را به پایه های مجاور منتقل نمایند تا انتقال نیرو به پایه ها تدریجی صورت پذیرد. وسایل نقلیه تحت پوشش این حفاظ وزنی از 8/0 تا 8/1 تن دارند. حد بالای محافظت این سیستم کاروان با وزن 1/2 تن است.

ب: 

سیستم سپر دو موجی شکل لقمه دار با پایه های قوی  لقمه ای که میان پایه و سپری در این سیستم قرار می‌گیرد احتمال پاره شدن وسیله نقلیه توسط پایه ها و احتمال پرت شدن از روی حفاظ را به حداقل می‌رساند. مانند تمام سیستمهای با پایه های قوی مقاومت این سیستم از مجموع تنشهای کششی و خمشی سپری و تنشهای خمشی و برشی پایه به دست می‌آید. طراحی باید به گونه ای باشد که در صورتی که قدرت برخورد به حدی باشد که پایه های حفاظ را خم نماید، سپری پاره شده و وسیله نقلیه از میان آن عبور نماید (به جای آن که از روی آن پرت شود).

  این سیستم به راحتی کاروان با وزن 1/2 تن و با زاویه برخورد 21 درجه و سرعت 95 km/hr را به مسیر باز می‌گرداند. پس از تصادم، پایه های قسمت آسیب دیده هنوز قادر به پاسخگویی به برخوردهای متوسط هستند و در نتیجه نیازی به تعمیرات فوری وجود ندارد.

ج: 

      حفاظ با سپری 3 موجی لقمه دار با پایه های قوی، کاملاً مشابه سیستم نوع ب بوده با این تفاوت که سپری آن 3 موجی، صلب تر و پهن تر است که منجر به خسارت کمتر حفاظ حین برخورد می‌شود و بنابراین قابلیت پاسخگویی حفاظ به وسیله نقلیه بزرگتر بالا می‌رود. ارتفاع این نرده 900 mm باید رعایت شود.

د: 

 حفاظ با سپری 3 موجی اصلاح شده، دارای 1 لقمه با شکل ذوزنقه است که این امکان را فراهم می‌آورد تا به هنگام برخورد، لبه پایین سپری و خود لقمه خم شوند و در نتیجه سطح سپری به هنگام برخورد هنوز عمود بر زمین باقی می‌ماند و این امر احتمال پرتاب شدن وسیله نقلیه از روی آن را کاهش می‌دهد. چنین حفاظی به راحتی برخورد یک وسیله نقلیه معمولی 820 kg، یک اتوبوس 9100 kg (با زاویه 15 درجه و سرعت 90 km/hr) و یک اتوبوس 14500 kg (با زاویه 14 درجه و سرعت 97 km/hr) را تحت پوشش قرار می‌دهد. این نوع حفاظ چنان چه ملاحظات اقتصادی و اجرایی وجود نداشته باشد بهترین نوع حفاظ به شمار آمده و پس از برخورد نیز کمترین هزینه تعمیرات را بر جای می‌گذارد.

 

 

نیوجرسی انواع مختلفی دارد شامل: نیوجرسی تیپ 1، نیوجرسی تیپ 2، نیوجرسی کوچک شهری، نیوجرسی کلیددار و ساده،نیوجرسی مفصلی چهار متری، نیوجرسی مفصلی 6متری

 

نیوجرسی کلیددار و ساده

نیوجرسی های قابل حمل در حین پروژه های ساختمانی روش خوبی برای هدایت کردن ترافیک به یک مسیر موقت است

نیوجرسی کوچک شهری 

از این قطعه بیشتر به منظور جداسازی معابر و سطح خیابان های داخل شهر استفاده می‌گردد. امکان عبور دادن لوله از داخل قطعات. امکان نصب شبرنگ روی بدنه قطعه

نیوجرسی تیپ 2

مناسب جهت مناطق کم دید - جاده های درون و برون شهری ب دو نوع اتصال مفصلی و نر و مادگی

نیوجرسی تیپ 1

مانع های نیوجرسی، مانع های ماژولار سیمانی یا پلاستیکی هستند که جهت جدا کردن خطوط ترافیکی ساخته شده اند. این مانع ها برای کم کردن خسارت تماس های اتفاقی وسایل نقلیه در خیابان ها طراحی شده اند .مانع های نیوجرسی همچنین برای تغییر مسیر دادن ترافیک و مواظبت کردن از عابرین پیاده و کارگرانی که مشغول کارهای عمرانی در خیابان ها و بزرگراه ها هستند؛ ساخته شده اند.

 

 

 

 

سنگ دال بتنی - نیوجرسی بتنی-قطعات بتنی-نیوجرسی مفصلی- مینی نیوجرسی بتنی -لیست قیمت نیوجرسی بتنی -نیوجرسی مفصلی 4 متری

 

 

 

 

 

 

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر
آمار سایت
افراد آنلاین
بازدید کل
965593
بازدید ماه
91
بازدید روز
6
شرکت ایستا پی گستر تولید کننده انواع نیوجرسی بتنی شهری و بین شهری و دیوار پیش ساخته بتنی و باکس بتنی و سنگدال های ترافیکی و غیر ترافیکی و قطعات بتنی
دفتر تهران
تهران، خیابان دماوند، خیابان شهید کیایی، نبش کوچه فیضی تلفن تماس :02177839766
شماره تماس مدیر فروش : 09128956167
کارخانه شماره 1: تهران کیلومتر 6 اتوبان تهران ساوه
کارخانه شماره 2: قزوین ابیک
شماره تماس مدیر کارخانه : 09124553450
telegramfacebookinstagramwhatsuprubika
تمامی حقوق این سایت متلق به شرکت نیوجرسی بتنی ایستا پی گستر است.